Sarı Nokta Tedavisi

Sarı Nokta Hastalığı Nedir?

Makula  gözümüzün sinir tabakası olan retinanın merkezinde bulunan, ışığın odaklandığı, görme hücrelerinin maksimum sayıda ve özellikte olduğu‘’sarı nokta’’ olarak da isimlendirilen yerin adıdır. Araba kullanmak, okumak, yüzleri tanımak, televizyon seyretmek gibi günlük işlerimizin çoğunu makulanın oluşturduğu ayrıntılı görüş sayesinde yaparız. Sarı nokta hastalığında da makulamızdakigenellikle yaşa bağlı oluşan bozulmalar buradaki görme hücrelerine zarar vermekte ve görüşümüzü bozmaktadır.

Sarı nokta hastalığı kimlerde görülür?

En önemli risk faktörü ileri yaştır. Bu yüzden en çok yaşlı kişiler risk altındadır. Bunun dışında aile hikayesi, hipertansiyon ve kalp hastalığı ve sigara kullanımı bilinen diğer risk faktörleridir. Bu rahatsızlık dünyadaki körlüklerin en sık nedenlerindendir.

Sarı nokta hastalığının hangi tipleri vardır?

Bu hastalık yaş tip ve kuru tip olarak kabaca ikiye ayrılır.

Kuru tip sarı nokta hastalığı: Hastaların %90’ı kuru tiptir. Makuladadejeneratifartık maddelerin birikmesi sonucu görme hücrelerinde hasar meydana gelir. Görme kaybı çok yavaş bir hızda, uzun yıllar içinde meydana gelir. Bu nedenle hastaların çoğu bunun farkına oldukça geç varırlar. Her Kuru tip sarı nokta hastalığının yaş tipe dönme potansiyeli bulunmaktadır. Genellikle antioksidan özelliğindeki suplamenterler (omega 3, astaksantin, zeaksantinvs) ve vitaminler ile tedavi edilmektedir. Yeşil sebzeler ve balık içeren diyetin olumlu etkisi olduğu gösterilmiştir.  Sigara kullanımı varsa mutlaka bırakılmalıdır. Tedavide amaç hastalığın ilerlemesini durdurmaktır. Zarar görmüş hücreler maalesef geri düzelmemektedir.

Yaş tip sarı nokta hastalığı: Hastaların %10’u bu grupta olmasına rağmen asıl ciddi görme kaybı yaş tipte gözlenir. Retina altında anormal damar gelişimi sonucu retinada kanama ve sıvı birikimi olur. Bu kanama ve sıvı, retina hücrelerine zarar verir ve görme kaybı yapar. Yaş tipte görme kaybı ani gelişir ve hızlı ilerler.Günümüzde yaş tip sarı nokta hastalığında en sık uygulanan tedavi göz içine ilaç enjeksiyonudur. Göz içine verilen ilaçlar (anti-VEGF) anormal damar oluşumunu küçültmekte ve damar geçirgenliğini azaltmaktadır. Bu sayede kanama ve sıvı birikimi gibi istenmeyen olaylar engellenir ve retinanın daha fazla hasarlanması önlenmiş olur. Düzenli periotlarda bu ilaçlar göz içerisine uygulanarak hastalık durdurulur. Tedavide amaç görme kaybının ilerlememesini sağlamaktır. Bu tedavi zarar gören görme hclerini geri getirmez. Bu nedenle hastalık ilerlemeden erken teşhis çok önemlidir.

Sarı nokta hastalığında belirtileri nelerdir?

En sık semptom görme azalmasıdır. Eğri, yamuk görme, okurken daha fazla ışık ihtiyacı duyma, renkleri soluk görme, cisimlerin üzerinde gölge veya karanlık leke görme gibi şikayetler olabilir.  Hastalar yüzleri tanımada, araç kullanmada, detayları görmede zorlanabilir.

Göz doktoruna ne zaman gitmeliyim?

50 yaş üzerindeki ve yukarıda bahsedilen semptomlara sahip kişiler en kısa sürede bir göz doktoruna başvurmalıdır. Bunun dışında ailede sarı nokta hastalığı bulunan, sigara kullanımı hikayesi olan bulunan kişilere daha erken yaşta da olsa göz muayenesi önerilmektedir.

Sarı nokta hastalığında teşhis nasıl konulmaktadır?

Rutin göz muayenesi sonrasında göz bebekleri damla ile genişletilerek göz arkası (makula) özel mercekler ile muayene edilir. Sarı nokta hastalığından şüphe edilirse göz doktorunun gerekli gördüğü durumlarda, göz anjiyografisi ve optik koherenstomografi (OCT-göz tomografisi) tetkiki ile tanı kesinleştirilir. Hastalığın tedaviye yanıtı ve takibi de  OCT tetkiki ile yapılır.

Kareli kağıt testi (Amsler testi) nedir?

Kareli kağıt testi merkezi makulayı değerlendiren basit bir testtir. Hastalar evde kendi kendilerini muayene etmek için de bu testi kullanabilirler. Yakın gözlük takıldıktan sonra 30 cm mesafeden kağıdın ortasındaki noktaya önce bir göz daha sonra diğer göz ile bakılır. Eğer çizgilerde eğrilme, silinme, karanlık alan gibi bulgular izlenirse hemen doktora başvurulması tavsiye edilir.