Retina Dekolmanı Tedavisi

Retina Dekolmanı Nedir? Nasıl tedavi edilir?

Retina Dekolmanı (RD) Nedir?

Gözün ağsı retina tabakasının bulunduğu anatomik tabakalardan ayrılması ile karakterize bir hastalıktır. Bu durum görme fonksiyonunun kaybına neden olur, tedavisiz bırakılırsa tam görme kaybına kadar ilerleyebilir.

Belirtileri Nelerdir?

Işık çakmaları, oval-yuvarlak şekiller, örümcek ağı şeklinde görüntüler görme, siyah veya kırmızı renkte yağan noktalar ve bir kadranda görme kaybı tarif ederler. Retina dekolmanının üç tipi vardır : Regmatojen (yırtıklı) RD, Traksiyonel (çekintili) RD ve Eksudatif (seröz) RD. Klinikte en sık Yırtıklı Retina Dekolmanına rastlamaktayız.

NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Regmatojen (yırtıklı) retina dekolmanlarında cerrahi yöntemler uygulanır. Bunlar dıştan kalıcı veya geçici bir materyelleskleraya bası, lazer, krio veya diyatermi kullanılarak yırtığın kapatılması, göz içi tamponad (pnömatikretinopeksi) ve vitrektomi ameliyatlarıdır.

Traksiyonel (çekintili) retina dekolmanlarında tedavi yine cerrahidir. Vitrektomi ve membranektomi, göz içi tamponadlar (hava, silikon yağı ve genleşebilen gazlar gibi), sklera basısı ve endolaser uygulamasını kapsar.

Eksudatif (seröz) retina dekolmanlarının tedavisinde nedene yönelik uygulamalar, kortikosteroid ve radyasyon tedavisi, laser ve krioterapi yapılır.

Yırtıklı retina dekolmanlarında ameliyattan sonra anatomik başarı oranı % 90 dolayındadır. Ancak, bu hastaların sadece % 35-60 ında0.4 ve daha iyi bir görme keskinliği elde edilebilmektedir. Görsel sonucu olumsuz etkileyen en önemli faktör, arka kutup denilen merkezdeki sarı nokta bölgesinin dekole olmasıdır. Arka kutup dekolmanının süresi, yüksekliği, retina dekolmanının genişliği, hastanın yaşı, daha önce bir göz yaralanması veya katarakt ameliyatı geçirmiş olması da cerrahi başarıyı önemli ölçüde etkiler. RD cerrahisinin komplikasyonları ve nüks olup olmaması da sonucu etkileyen diğer faktörlerdir.

Korunmak amacıyla ne yapılabilir?

Rutin doktor muayenesi sırasında Dekolmana neden olabilecek retinallezyonlar; başta atnalı yırtıklar ve retina diyalizleri olmak üzere, kapaklı retina delikleri, yuvarlak atrofik delikler, kafes tarzı dejeneresanslar, kistik retina püskülleri, bastırmaksızın beyaz dejeneresanslar, çekintiliperiferik pigment kümeleri ve delikli retinoskizisler, akut AVD belirtileri ve risk faktörleri açısından değerlendirilerek gerektiğinde koruyucu tedaviye (Argon LaserFotokoagulasyon ile çevreleme) alınmalıdırlar.