Katarakt Tedavisi

Katarakt Nedir? Katarakt  Kimlerde Görülür ve Nedenleri Nelerdir?

Işıkların retinamıza odaklamasını sağlayan doğal göz merceğimizin şeffaflığını kaybetmesi ve bulanıklaşmasına katarakt denir. Katarakt genellikle ileri yaşlarda görülmekle beraber genç ve orta yaşlarda ve bazen de doğuştan olabilmektedir. Kataraktın en sık nedeni ilerleyen yaşla beraber göz merceğinin yapısının değişmesidir. Bundan başka diyabet gibi bazı metabolik hastalıklar, bazı ilaçların uzun süreli kullanımında, ve travma sonrasında meydana gelebilir.

Kataraktın Belirtileri Nelerdir?

Saydamlığı bozulan lens matlaşır, rengi değişir ve bazen buzlu cam gibi olur. En sık şikayet bulanık görmedir. Bununla beraber aydınlıkta veya güneşli havalarda kamaşma, cisimleri mat ve donuk görme, çatallı görme gibi şikayetler yapabilir. Merceğin kırıcılığı da değiştiğinden gözlük numaralarında hızlı bir değişim olabilir. Bazen hastalar yakını okumak için artık gözlüğe ihtiyaç duymadıklarını söylerler. Ancak bu geçici bir durumdur ve bir süre sonra hastalar yakını da bulanık görürler. Katarakt tedavi edilmeyip çok uzun süre beklenirse mercek tamamen matlaşır ve ciddi görme kaybı yapabilir.

Kataraktın nasıl tedavi edilir?

Katarakt geliştikten sonra artık herhangi bir medikal tedavi ile düzelmez. Tek tedavi yöntemi cerrahidir. Operasyon ile amaçlanan hastanın saydamlığını yitirmiş olan merceğinin çıkarılması ve yerine yapay şeffaf bir mercek takılmasıdır. Günümüzde FAKO denilen yüksek frekanslı ses dalgalarının kullanıldığı bir metod ile 5-10 dk gibi oldukça kısa bir sürede ağrısız ve dikişsiz olarak bu operasyon gerçekleştirilebilmektedir. Bu işlem sırasında göz sadece damla ile uyuşturulur ve yaklaşık 2,8 mmlik birkesiden göz içine girilerek katarakt temizlenir. Akabinde göz içine yapay mercek yerleştirilir. İyileşme süreci çok hızlıdır, ve komplikasyon oranı çok düşüktür. Öyleki hastalar akşam evde tv izleyebilmektedirler.

Operasyon öncesi ne gibi planlamalar yapılmaktadır?

Öncelikle hastalara tam bir göz muayenesi yapılarak ameliyat olmasına mani bir hastalık olup olmadığı belirlenmelidir. İyi bir anamnez ile hastaların sistemik başka bir hastalığının olup olmadığı sorgulanmalıdır. Kan sulandırıcı kullanımı özellikle sorgulanmalı ve operasyon ona göre planlanmalıdır. Bunlardan sonra göziçine takılacak merceğin numarasını belirlemek için ölçüm yapılır. Hasta ile konsülte edilerek hangi merceğin hasta için uygun olduğu belirlenir ve o merceğe uygun cerrahi yaklaşım planlanır. Örneğin hastaya yeni teknoloji ürünü Akıllı Mercekimplante edilebilir. Bu çok odaklı mercek sayesinde operasyon sonrasında hastanın önceden kullandığı gözlüklerinden de ömür boyu kurtulması sağlanabilmektedir. Bu akıllı mercek seçimi sayesinde myopi, hipermetropi, presbiyopi ve astigmatizma da yok edebilmektedir.

FAKO ameliyatı sonrasında neler yapılır?

FAKO cerrahisi sonrası iyileşme çok hızlıdır. Hastanın gözü 2 saat süreyle kapalı tutulur. Operasyon sonrasında hastaya reçete edilen damlalar göze azalan sıklıkla 1 ay kadar damlatılmalıdır. Hastalar Postop 1.gün, 4.gün ve 4.hafta da rutin hekim kontrollerine çağrılır. Bunun dışında hasta gözünde şiddetli ağrı, ani bulanıklaşma göz kapağında şişme gibi şikayetleri olursa hemen hekimine danışmalıdır.