Yaz Aylarımızın Kabusu Adenovirüs Konjonktiviti

Nedir bu adenovirüs konjonktiviti?
Üst solunum yollarında enfeksiyon (girp,nezle vb) yapan adenovirüs, damlacık yoluyla veya direkt salgılara temas yoluyla, gözümüze bulaştığında bizi 3 hafta boyunca uğraştıracak bir göz hastalığına mahkum eder.
Belirtileri nelerdir?
Gözde kızarıklık, yanma, sulanma, batma ve ışık hassasiyeti en sık gözlemlediğimiz semptomlardır. Genellikle kapaklarda da ödeme bağlı şişlik oluşmaktadır. Bu nedenle çok etkilenen gözü açmakta zorlanırız. Bazen kulak önünde ağrılı lenf bezi şişliği yapabilmektedir. Genelllikle bir göz daha yoğun etkilenmektedir. Çapaklanma eğer ilave bir bakteriyel enfeksiyon eklenmemişse gözlemlenmez ve sulanma ön plandadır.
Tedavisi Nasıldır?
Genelde semptomatik tedavi yapılır. Gözü soğuk su ile sık sık yıkamak rahatlatıcıdır. Güneş gözlüğü ışık hassasiyetini azaltır. Hastalık geçene kadar kesinlikle kontakt lens kullanmamalıyız. Göz yaşı damlası, antiinflamatuar göz damlası ve eğer ilave bir bakteriyel enfeksiyon gelişmişse antibiotikli göz damlası tedavide başlıca seçeneklerdir. Bu hastalık korneda bazen subepitelial numuler infiltrasyonlar (yarı saydam beyaz noktacıklar) oluşturabilir. Eğer bu lezyonlar görme aksı üzerine denk geliyorsa görme keskinliğimizi de bozabilmektedir. Bu bazen 1 hafta bazen aylar süren bir tedavi gerektirir. Çok nadiren de kalıcı olabilmektedir. Eğer böyle bir durum varsa düşük doz kortizonlu damla tedavisi de uygulanır.
Bulaşıcı mıdır?
Kesinlikle inanılmaz bulaşıcıdır. Bir anda evdeki tüm bireyler aynı hastalığa yakalanabilmektedirler. Bu nedenle hastalık döneminde kesinlikle yakın temastan kaçınmalıyız. Hastalık boyunca yaklaşık 2-3 hafta bulaşıcılık devam eder. Hasta kişi ile tokalaşmak, öpüşmek hatta ve hatta yakınında konuşmaktan bile kaçınmalıyız. Evdeki ortak kullanılan yüz havluları hemen yıkanmalı ve hasta kişininin ayrı bir havlu kullanması tembihlenmelidir. Hastalık hapşırma, öksürme ile de bulaşabilmektedir.
Nasıl Korunuruz?
Salgınlar yapabilmektedir. Salgınların olduğu yaz aylarında sık sık ellerimiz yıkamalıyız. Ellerimizi yüzümüze götürmemeliyiz. Hasta kişinin gözü sürekli kaşınır bu durumda gözlerimizi ellerimizle kaşımamalıyız. Bir kağıt mendille sulanması silinip o mendil derhal çöpe atılıp elde bol sabunlu su ile yıkanmalıdır. Hasta kişi kimseyle tokalaşmamalı ve öpüşmemelidir.